در‌های مرکز مطالعات وزارت خارجه به روی جوانان و اندیشکده‌ها بازتر می شود

 

به گزارش اقتصادآنلاین، شیخ‌الاسلامی خدمات این مجموعه را ذیل چهار بخش تشریح کرد: دانشکده روابط بین‌الملل، معاونت آموزش، کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد، معاونت مطالعاتی و پژوهشی.

رییس انجمن علمی دیپلماسی با تأکید بر نقش مهم دانشکده روابط بین‌الملل در تربیت دیپلمات‎های جمهوری اسلامی، نسبت به احیای آن ابراز امیدواری کرد. وی با بیان اینکه شش نفر از شورای هشت نفره معاونین وزارتخانه در دوره قبلی، دانش‌آموخته و یا استاد این دانشکده بودند عنوان کرد در حال حاضر نیز دکتر امیرعبداللهیان و تعدادی از معاونین ایشان فارغ‌التحصیل این مجموعه هستند.

شیخ‌الاسلامی تعاملات بین‌المللی را جزء جدانشدنی چهار حوزه کاری خود دانست و گفت: دانشکده روابط‌بین‌الملل با حدود سی مجموعه بین‌المللی تفاهم‌نامه همکاری دارد که این رقم در  مرکز مطالعات به هشتاد نهاد مطالعاتی و اندیشکده‌ای می‌رسد. ایشان هم‌چنین به حضور 55 معاون وزیر امورخارجه با اشاره به تحول زیست‌بوم اندیشکده‌ای عنوان کرد در زمان تأسیس دفتر مطالعات نهاد مشابهی در داخل کشور وجود نداشت اما امروز بحمدالله مراکز پژوهشی متعددی تأسیس شده‌اند و دیگر انحصار در تولید توصیه‌های سیاستی بی معنا است. وی لازمه فضای اندیشکده‌ای را فعالیت نیروهای جوان دانست و باز کردن درهای دفتر مطالعات به روی جوانان و اندیشکده‌ها را یک مأموریت مهم تلقی کرد. به گفته ایشان این گشایش یک الزام است و نه انتخاب. حیات هر سیستم اندیشکده‌‌ای وابسته به گشودگی آن به محیط پیرامونی است. هرچند ملاحظات واقعی امنیتی باید رعایت شود و نیازمند الگوی کارآمد همکاری میان جوانان و افراد با تجربه هستیم اما این گشایش، ارتقای مجموعه و در نتیجه ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی آن به وزارت خارجه را در پی خواهد داشت. بخش قابل توجهی از اصلاح برند وزارت خارجه در سطح نخبگانی نیز، متوقف به این گشایش است. وی اتصال بیش از پیش مرکز مطالعات بعنوان حلقه میانی مراکز پژوهشی و تصمیم‌گیران سیاست خارجی را در صورت تولید تصاعدی گزینه‌های بیشتر برای تصمیم‌گیران، مطلوب خواند.

 
 

در ادامه نشست رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی موضوع فناوری را فراتر از سرعت و دسترسی قلمداد کرد و با بیان اینکه تحول در شیوه فرآوری اطلاعات، فهم ما از جهان را نیز متحول می‌سازد ابراز داشت: چاره‌ای جز کاربست فناوری‌های نوظهور بویژه هوش مصنوعی در سیاست خارجی نداریم و این موضوع در دستورکار دستگاه دیپلماسی و بویژه این مرکز قرار گرفته است. در خصوص شبکه‌های اجتماعی و حضور کارشناسان مرکز در عرصه عمومی نیز رویکرد وزارت خارجه در این دوره، مثبت است و با رعایت ملاحظات دیپلماتیک و محدودیت‌های چارچوبی، حداکثر استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ای صورت می‌گیرد.سفیر سابق در مرکز مطالعات و مستندنگاری تجربیات آنها در قالب تاریخ شفاهی اشاره داشت که مجموعه با ارزشی را برای دانش‌افزایی کارکنان این وزارتخانه فراهم می‌آورد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه